Pregled neurologa

Pregled neurologa

Neurologija je složena i fascinantna grana medicine koja se bavi proučavanjem, dijagnostikovanjem i lečenjem bolesti nervnog sistema. U pitanju je sistem, koji predstavlja integralni deo ljudskog organizma i koji kontroliše sve - od osnovnih automatskih funkcija poput disanja i otkucaja srca, do složenih procesa poput mišljenja, čitanja, pisanja, govora i kretanja.

Nervni sistem se sastoji od dva glavna dela: centralnog nervnog sistema, koji uključuje mozak i kičmenu moždinu i perifernog nervnog sistema, koji obuhvata mrežu živaca koji putuju do svih delova tela, omogućavajući komunikaciju između mozga i ostatka tela. Mozak je složeni organ koji upravlja većinom funkcija našeg tela, uključujući emocije, učenje, pamćenje, percepciju i kontrolu pokreta.

Neurolozi su lekari specijalizovani za proučavanje, dijagnostikovanje i lečenje bolesti koje utiču na nervni sistem. Oni se mogu suočiti sa širokim spektrom stanja, od poremećaja sna, migrena i epilepsije, do težih stanja poput Parkinsonove i Alchajmerove bolesti, multiple skleroze i moždanih udara, ali i tumora na mozgu i drugih oboljenja. Neurologija je unikatna u smislu da se ne bavi samo jednim delom tela, već obuhvata celokupnu strukturu i funkciju nervnog sistema. Ovo zahteva detaljno razumevanje anatomije i fiziologije nervnog sistema, kao i sofisticirane dijagnostičke alate da bi se identifikovali i tretirali različiti neurološki poremećaji. Uloga neurologa je ključna za pravilnu dijagnozu i lečenje ovih, često složenih i potencijalno ozbiljnih stanja.

Napredak u neurologiji i nove terapije podrazumevaju da se danas može pružiti bolja nega pacijentima nego ikada pre. Ipak, uprkos ovom napretku, neurologija ostaje jedna od najizazovnijih disciplina u medicini, budući da bavljenje njome zahteva sveobuhvatno razumevanje toga kako nervni sistem radi, kako da prepoznaju simptome bolesti nervnog sistema i kako da upravljaju složenim bolestima kako bi se poboljšao kvalitet života pacijenata.

U okviru "Sanitas klinik" u Jagodini svi koji imaju potrebu, mogu obaviti pregled neurologa. Najpre je potrebno da taj pregled zakažu, što mogu učiniti na način koji im najviše u tom trenutku i odgovara. Jedna od opcija je zakazivanje pregleda lično, u prostorijama ove klinike, na prvom spratu u ulici Kralja Petra Prvog broj 4 u Jagodini- druge opcije podrazumevaju zakazivanje pregleda preko mejl adrese klinike info@sanitasklinik.com s tim da postoji mogućnost zakazivanja putem telefona i to na brojeve 060 035 00 86 i 035 82 000 18.

Kako izgleda pregled kod neurologa?

Niz koraka koji imaju za cilj da utvrde postojanje i prirodu mogućih neuroloških problema obuhvata specijalistički pregled neurologa.

Prvi deo pregleda podrazumeva detaljan razgovor sa pacijentom, poznat kao anamneza. U ovom delu, neurolog će postavljati pitanja o simptomima koje pacijent primećuje, trajanju tih simptoma, kao i o drugim zdravstvenim problemima, lekovima koje pacijent koristi, životnim navikama (kao što su pušenje, konzumiranje alkohola, fizička aktivnost i slično) i o medicinskoj istoriji porodice. Ovo je prilika za pacijenta da iznese sve što mu je na umu i da postavi pitanja lekaru, ukoliko ih ima.

Lekar specijalista neurologije će zatim izvršiti fizički pregled, koji može uključiti osnovne provere poput merenja krvnog pritiska, pulsa, temperature, kao i pregled srca i pluća.

Sledi ključni deo pregleda. Neurolog će ispitati različite aspekte nervnog sistema. Najpre mentalno stanje pacijenta, u smislu da neurolog može proceniti orjentaciju (svesnost o vremenu, mestu i ličnosti), pamćenje i koncentraciju, ali i govor, sposobnost razmišljanja i razumevanja, te trenutno emocionalno stanje.

U ljudskom organizmu postoji 12 pari kranijalnih živaca koji kontrolišu funkcije poput vida, sluha, ravnoteže, mišića lica i gutanja. Neurolog će testirati ove živce na različite načine, kao što su provere reakcije zenica na svetlost, pokreta očiju, osećaja na licu, pokreta lica i sposobnosti pacijenta da oseti i prepozna mirise i ukuse.

Isto tako že neurolog da proceni i snagu i tonus mišića, odnosno osnovni nivo napetosti u mišićima i držanje pacijenta. Ovo može obuhvatiti provere hodanja, stajanja i drugih pokreta. Sledi provera senzorne funkcije, što podrazumeva testiranje osetljivosti na dodir, bol, temperaturu, vibraciju i poziciju delova tela.

Tokom provere koordinacije pokreta i ravnoteže neurolog može izvršiti različita testiranja, kao što je recimo provera sposobnosti pacijenta da hoda po pravoj liniji ili da brzo menja položaj ruku i nogu. Pregled neurologa obično uključuje i proveru refleksa, kojom prilikom će lekar koristiti maleni čekić za proveru pacijenta. Upravo to i može pomoći da se otkriju problemi u delovima nervnog sistema koji kontrolišu reflekse.

Ako bude bilo potrebno, neurolog može uputiti pacijenta i na dodatna ispitivanja. Obično se to odnosi na testove poput elektroencefalograma (EEG) za merenje električne aktivnosti mozga, magnetnu rezonancu (MR) ili kompjuterizovanu tomografiju (CT) za vizualizaciju struktura mozga ili elektromioneurografije (EMNG) za ispitivanje funkcije mišića i živaca.

U skladu sa rezultatima najpre anamneze, te fizičkog i neurološkog pregleda, kao i sa rezultatima dodatnih dijagnostičkih testova, neurolog će postaviti dijagnozu i predložiti pacijentu odgovarajući plan lečenja. U osnovi, on može prepisati medikamente i fizikalnu terapiju, ali i predložiti promene u životnom stilu. Postoje slučajevi kada će lekar predložiti i određenu hirušku intervenciju.

Posebno je neophodno istaći i to da će svaki pregled biti prilagođen individualnim potrebama pacijenta, a tok pregleda zavisi od simptoma koje pacijent ima.