Pregled kardiologa

Pregled kardiologa

Na prvom mestu se kardiologija kao jedna od grana medicine bavi bolesti srca i krvnih sudova, odnosno njihovom dijagnostikom, prevencijom i lečenjem. Zapravo se radi o značajnom broju oboljenja i stanja, počev od urođenih srčanih defekata i koronarnih arterijskih bolesti (CAD), preko aritmija, pa do nekih kompleksnijih oboljenja i stanja, poput recimo infarkta miokarda.

Lekari specijalizovani za kardiologiju, poznati kao kardiolozi, mogu se baviti opštom kardiologijom ili se dalje specijalizovati u oblastima kao što su interventna kardiologija, koja se bavi kateter baziranim tretmanima bolesti srca, zatim elektrofiziologija, koja je usmerena na dijagnozu i lečenje abnormalnih srčanih ritmova ili kardiologija zatajenja srca ili srčane insuficijencije.

Kardiolozi koriste različite dijagnostičke alate i procedure za otkrivanje i tretiranje bolesti srca, što može da uključuje EKG (Elektrokardiogram), ehokardiogram, test opterećenja i kateterizaciju srca.

Tekst koji beleži električnu aktivnost srca, elektrokardiogram ili EKG može pomoći u otkrivanju problema sa ritmom srca, angine pektoris ili srčanog udara. Ehokardiogram je metoda koja koristi ultrazvuk za stvaranje slike srca i može pokazati kako srce radi, te identifikovati probleme sa ventilima ili drugim delovima srca. Metoda poznata kao test opterećenja meri kako srce reaguje na veći nivo aktivnosti, obično dok pacijent hoda ili trči na pokretnoj traci. Što se tiče kateterizacije srca, u pitanju je invazivna procedura, tokom koje se koristi tanka, fleksibilna cev, odnosno kateter, koji se ubacuje u krvne sudove i vodi do srca. Sve to može pomoći u identifikovanju blokada u koronarnim arterijama i može se koristiti za tretiranje nekih vrsta bolesti srca. Kardiolozi takođe rade na prevenciji bolesti srca kroz savete o ishrani, vežbanju i upravljanju faktorima rizika kao što su visok krvni pritisak, visoki holesterol i dijabetes. Oni rade u saradnji sa lekarima opšte prakse, ali i sa stručnjacima drugih specijalnosti kako bi pružili sveobuhvatnu negu pacijentima sa bolestima srca.

U Jagodini u okviru "Sanitas klinik" bi pacijenti trebalo najpre da zakažu pregled kardiologa, što mogu učiniti na bilo koji od ponuđenih načina. Osim direktno u prostorijama klinike, na prvom spratu u ulici Kralja Petra Prvog broj 4, na prvom spratu, pacijenti pregled ovog stručnjaka mogu da zakažu i preko telefona, na brojeve 060 035 00 86 i 035 82 000 18, ali i elektronski na mejl adresu info@sanitasklinik.com

Kako izgleda pregled kardiologa?

Pribavljanje detaljnih informacija o zdravlju pacijenta i simptomima, sa kojima se susreo, prvi je deo pregleda kod ovog stručnjaka. Tom prilikom će akrdiolog postavljati pitanja kako o simptomima i istoriji bolesti, tako isto i o porodičnoj istoriji bolesti srca, zatim o načinu života, što uključuje i pitanja u vezi sa ishranom, fizičkom aktivnošću i konzumiranjem alkohola i duvana, ali i o korišćenju lekova i o drugim relevantnim medicinskim podacima. Sve te informacije pomažu lekaru da dobije celovitu sliku stanja pacijenta i da identifikuje moguće faktore rizika ili uzroke simptoma.

Fizički pregled je anredni korak tokom pregleda. Kardiolog će sprovesti opšti i specifični fizički pregled, a to mahom uključuje merenje visine, težine, pulsa i krvnog pritiska. Lekar će takođe koristiti stetoskop da sluša srce i pluća pacijenta, tražeći nepravilne zvuke poput šumova srca ili šištanja. Takođe će proveriti ekstremitete, a radi otkrivanja edema, odnosno otoka ili drugih znakova bolesti srca.

Slede različiti dijagnostički testovi. U načelu, kardiolog može koristiti različite dijagnostičke alate da bi dublje razumeo u kakvom stanju se nalazi srce pacijenta. Obično to uključuje elektrokardiogram, odnosno EKG, što je neinvazivni test koji beleži električnu aktivnost srca. EKG može pokazati nepravilnosti u ritmu srca, oštećenja mišića srca ili probleme sa protokom krvi. Zatim može uključivati ehokardiogram, ultrazvučni test koji može ukazati na strukturalne probleme, poput problema sa srčanim komorama. Za test opterećenja se pacijent obično stavlja na pokretnu traku ili bicikl dok je priključen na EKG, što omogućava lekarima da vide kako srce reaguje na fizički napor. Još može biti uključena i kateterizacija srca, inače invazivni postupak gde se kateter uvodi kroz krvni sud do srca. Sve to pruža mogućnost lekarima da direktno vide i tretiraju blokade u krvnim sudovima srca.

Posle pregleda i eventualnih dodatnih testova će kardiolog tumačiti rezultate svih testova i objasniti pacijentu šta znače. Takođe će objasniti dijagnoze koje je postavio i diskutovati o mogućim tretmanima, uključujući lekove, promene u načinu života ili potencijalno hirurške procedure. Na kraju će kardiolog izraditi plan za dalje lečenje konkretnog pacijenta.