Pregled alergologa

Pregled alergologa

Specijalizovana grana u okviru medicine posvećena prepoznavanju alergijskih reakcija, alergologija se isto tako bavi i dijagnostikovanjem i lečenjem alergija, ali i drugih kožnih manifestacija.

Najjednostavnije rečeno, alergije su zapravo preterane ili pogrešno usmerene reakcije imunološkog sistema na supstance koje većina ljudi normalno podnosi. U pitanju su supstance koje nose naziv alergeni i mogu uključivati sve od hrane, polena i prašine do lekova i uboda insekata.

Uz sve veću zastupljenost alergijskih oboljenja u svetu, alergologija je postala ključna u pomoći ljudima da razumeju i kontrolišu svoje stanje. Mnogi pacijenti koji se bore sa alergijama često se suočavaju sa hroničnim simptomima koji mogu značajno umanjiti kvalitet života, što može u suštini da se odnosi na sve, počev od curenja nosa i svraba očiju do hroničnog ekcema, teških alergijskih reakcija na hranu i anafilaksije. Upravo je u tim slučajevima uloga lekara specijaliste alergologije posebno važna.

Kroz kombinaciju detaljnih intervjua, fizičkih pregleda i specijalizovanih testiranja, alergolog je sposoban da identifikuje precizno koji je to alergen koji kod konkretnog pacijenta izaziva alergijske reakcije.

Osim toga, alergolog može preporučiti strategije prevencije, lečenje simptoma i, u nekim slučajevima, terapije koje ciljaju na smanjenje ili uklanjanje alergijske reakcije.

Poseta alergologu nije samo važna zbog precizne identifikacije alergena, već i zbog poboljšanja stanja zdravlja konkretnog pacijenta, pa samim tim i kvaliteta njegovog života.

Neretko se navodi da je alergologija sveobuhvatna procena pacijentovog života, svakodnevnih navika, izloženosti potencijalnim okidačima i načina na koji alergija utiče na kvalitet njegovog života. Razumeti različite aspekte alergijskog oboljenja može pacijentima pružiti sredstva za preuzmimanje kontrole nad konkretnim stanjem, đto će im biti od pomoći i da manje budu izloženi alergenima, koji kod njih izazivaju alergijsku reakciju.

Neretko se događa da pcijenti zatraže pomoć alergologa zbog simptoma koji ometaju njihov svakodnevni život, kao što su kijanje, curenje nosa, svrab ili osip na koži. Drugi se možda obraćaju zbog ozbiljnijih simptoma kao što su astma, anafilaksa ili hronični sinusitis, koji su takođe često povezani sa alergijama. U savremenoj medicini, važnost prepoznavanja i lečenja alergija nikada nije bila veća, posebno zbog rastućeg broja osoba koje imaju alergijske reakcije. Pravovremeno prepoznavanje simptoma i konsultacija sa lekarom specijalistom alergologije može znatno poboljšati kvalitet života osobe i smanjiti rizik od ozbiljnijih komplikacija.

Kada imaju za tim potrebe, apcijenti pregled alergologa mogu obaviti u "Sanitas klinik", koja se nalazi u Jagodini. Prethodno je potrebno da taj pregled zakažu, što mogu učiniti kako u prostorijama same klinike, na prvom spratu, u ulici Kralja Petra Prvog broj 4, te elektronski, a na mejl adresu info@sanitasklinik.com tako isto i telefon i to na brojeve 060 035 00 86 i 035 82 000 18.

Kako izgleda pregled alergologa?

Poput većine pregleda kod doktora koji su specijalizovani za određenu oblast, tako i pregled alergologa obuhvata nekoliko faza.

Obično je sveobuhvatan i prilagođen svakom pacijentu, a započinje uzimanjem podataka od pacijenta o simptomima na prvom mestu. Zatim će alergolog želeti da sazna da li u pacijentovoj porodici ima osoba sa alergijskim reakcijama, uzevši u obzir da nasledni faktor može biti pokazatelj predispozicije za alergije. Pacijent će biti pitan i o simptomima, jer je vrlo važno i kada su počeli da se javljaju i koliko traju, ali i koliko su učestali. Isto tako će lekar zatražiti informacije o tome da li je pacijent možda primetio bilo kakve uzorke ili okidače koji su doveli do alergijske reakcije.

U slučaju da je pacijent već koristio neke lekove ili terapije za alergije, važno je da obavesti lekara o tome, ali i da ga informiše o tome koliko su bili efikasni.

Posle toga sledi pregled kože radi osipa, crvenila ili drugih znakova alergijske reakcije, kao i slušanje pluća, što može pomoći u identifikaciji znakova alergijske astme.

Posebno je važan i pregled nosa i grla, jer upravo taj pregled može ukazati na alergijski rinitis ili druge simptome.

Zatim će pacijentu biti rađeni testovi različite vrste. Kožni test se radi tako što se na unutrašnju stranu podlaktice nanose male količine različitih alergena. Zatim se koža blago ubode kako bi te supstance prodrle u epiderm. Ako osoba ima alergiju, na mestu uboda će se razviti reakcija u obliku crvenila ili kvržice.

Ukoliko kožni test nije dao jasne rezultate, mogu se primeniti intradermalni testovi, gde se alergen ubrizgava direktno u kožu.

Test krvi ili RAST test meri nivo specifičnih antitela za određene alergene u krvi. Takođe mogu biti primenjeni i provokacioni testovi, tokom kojih se pacijent direktno izlaže alergenu pod nadzorom lekara, kako bi se utvrdila reakcija. Često se koristi za detekciju alergija na hranu ili astmu.

Na osnovu rezultata i samog pregleda i testiranja će lekar specijalista alergologije preporučiti pacijentu terapiju, odnosno način lečenja.