Kolonoskopija

Kolonoskopija

Primarni cilj medicinske procedure poznate kao kolonoskopija jeste direktna vizualizacija unutrašnjosti debelog creva, poznatijeg kao kolon. Iako je u pitanju invazivna metoda, mora se priznati da je zapravp reč o minimalno invazivnoj tehnici, koja je od ključnog značaja u dijagnostikovanju raznih stanja i bolesti creva, uključujući rak debelog creva, polipe, upalne bolesti creva, divertikulozu i mnoge druge.

Sama procedura kolonoskopije uključuje uvođenje dugog, fleksibilnog instrumenta nazvanog kolonoskop, kroz rektum u debelo crevo. Kolonoskop je opremljen malom kamerom i svetlom na vrhu, što lekaru omogućava da direktno vidi unutrašnji zid debelog creva. U nekim slučajevima, lekar može koristiti kolonoskop da bi izveo druge medicinske procedure, kao što su uklanjanje polipa ili uzimanje uzoraka tkiva ( biopsija ) za dalje ispitivanje. Pacijenti su često sedirani ili anestezirani tokom kolonoskopije, što im omogućava da budu opušteni i neosetljivi na potencijalnu nelagodnost ili bol tokom procedure.

Pre procedure, pacijentima je često potrebna priprema koja uključuje specijalnu dijetu i laksative kako bi se debelo crevo potpuno ispraznilo. Kolonoskopija je neophodna za rano otkrivanje raka debelog creva, koji je jedan od vodećih uzroka smrti od raka u svetu. Upravo ta procedura pruža mogućnost lekarima da otkriju polipe i druge abnormalnosti u ranoj fazi, kada su šanse za uspešno lečenje najveće.

Međutim, iako je kolonoskopija izuzetno korisna dijagnostička procedura, kao i sve medicinske procedure, ima potencijalne rizike i komplikacije. A oni mogu uključivati rizik od infekcije, krvarenja ili perforacije debelog creva. Bez obzira na ove rizike, koristi kolonoskopije u ranom otkrivanju i lečenju bolesti debelog creva često daleko prevazilaze potencijalne rizike.

Sve u svemu, kolonoskopija je ključni instrument u modernoj gastroenterologiji, koji omogućava rano otkrivanje i lečenje bolesti debelog creva, poboljšavajući tako kvalitet života i preživljavanje pacijenata.

Kolonoskopija je dostupna i u okviru " Sanitas klinik ", koja se nalazi u Jagodini, u ulici Kralja Petra Prvog broj 4, na prvom spratu. Pacijenti bi najpre trebalo da izvrše zakazivanje ove procedure i to ili na brojeve telefona 060 035 00 86 i 035 82 000 18 ili u prostorijama pomenute medicinske ustanove, a preko mejl adrese info@sanitasklinik.com je takođe moguće da pregled zakažu elektronskim putem.

Kako izgleda kolonoskopski pregled?

Priprema za kolonoskopiju je izuzetno važna i počinje nekoliko dana pre procedure. Pacijenti se obično savetuju da se pridržavaju tečne dijete i uzimaju propisane laksative. Ovaj proces čišćenja je neophodan da bi se debelo crevo očistilo od fekalnih materija, omogućavajući lekaru da jasno vidi unutrašnji zid creva.

U nekim slučajevima, moguće je da će lekar propisati antibiotike kako bi sprečio moguće infekcije.

Na sam dan kada se vrši kolonoskopija, pacijentu se mahom daje sedativ ili analgetik intravenski, što mu omogućava da se opusti i ujedno minimizira nelagodnost tokom procedure. U nekim slučajevima, pacijent može biti pod opštom anestezijom, mada je to ređe.

Lekar zatim pažljivo uvodi kolonoskop, dug, fleksibilan, tanki cevasti instrument sa malom video kamerom na vrhu kroz anus i lagano ga gura kroz celo debelo crevo. Kolonoskop omogućava lekaru da vizualizuje unutrašnji zid debelog creva na monitoru u realnom vremenu.

Tokom procedure, lekar može koristiti specijalne instrumente kroz kolonoskop da bi uklonio polipe ili uzorke tkiva za dalju analizu. Uklanjanje polipa je važno jer oni mogu postati kancerogeni. Biopsija je proces uzimanja malog uzorka tkiva za mikroskopsku analizu.

Procedura kolonoskopije obično traje od 30 minuta do sat vremena, mada to može varirati u zavisnosti od pojedinačnih okolnosti.

Po završetku procedure, pacijenti se obično odmaraju dok sedativi ne prestanu da deluju. Može biti prisutna privremena nelagodnost, poput gasova ili nadutosti zbog vazduha koji se ubrizgava u crevo tokom procedure. Pacijenti se savetuju da izbegavaju vožnju i upravljanje određenim mašinama dok potpuno ne prođu efekti sedacije.

Iako je kolonoskopija generalno siguran postupak, postoji mali rizik od komplikacija kao što su perforacija ( probijanje ) debelog creva ili krvarenje, posebno ako se vrši biopsija ili uklanjanje polipa.

Nema sumnje da je kolonoskopija značajan alat u dijagnostici i lečenju bolesti debelog creva. Kao i kod svake druge medicinske procedure, tako je i kod kolonoskopije ključno da pacijenti potpuno razumeju proceduru, uključujući njene rizike, koristi i moguće alternative, ali i da otvoreno komuniciraju sa svojim lekarima.