Gastroskopija

Gastroskopija

Dijagnostička metoda koja se koristi za vizualizaciju i ispitivanje gornjeg dela gastrointestinalnog sistema poznata je kao gastroskopija. Ovaj sistem se sastoji od niza organa, uključujući jednjak, želudac i dvanaestopalačno crevo, koji su od ključnog značaja za proces varenja.

Gastroskopija je invazivna, ali kao i kolonoskopija, minimalno invazivna medicinska procedura koja se često koristi kada se sumnja na određene gastrointestinalne bolesti ili za praćenje stanja i bolesti koje već postoje. U pitanju je postupak koji se koristi za detekciju i dijagnozu različitih problema i bolesti, uključujući gastrointestinalne krvarenje, upale, čireve, tumore, polipe i mnoge druge bolesti. Procedura takođe omogućava lekarima da izvedu intervencije kao što su zaustavljanje krvarenja, uklanjanje polipa ili uzimanje biopsija za dalje analize.

Sam postupak gastroskopije uključuje uvođenje gastroskopa, odnosno tanke, fleksibilne cevi sa svetlom i malom kamerom na kraju i to kroz usta pacijenta, zatim niz grlo, pa kroz jednjak, do želuca i dvanaestopalačnog creva. Tokom ove procedure pacijenti su obično sedirani, što znači da su budni, ali opušteni i manje svesni onoga što se događa.

Postupak gastroskopije ima ogromne prednosti u odnosu na druge dijagnostičke metode, jer omogućava direktnu vizualizaciju unutrašnjosti gastrointestinalnog trakta, što može pružiti dragocene informacije koje ne bi bile dostupne drugim metodama. Takođe, mogućnost izvođenja terapeutskih postupaka kao što su uklanjanje polipa ili zaustavljanje krvarenja dodatno povećava vrednost ove procedure.

Ipak, kao i svaka medicinska procedura, gastroskopija ima svoje rizike i potencijalne komplikacije. I mada su ove komplikacije relativno retke, mogu biti ozbiljne, uključujući rizik od infekcije, krvarenja, ili perforacije, odnosno probušenja gastrointestinalnog trakta. Nema sumnje da je gastroskopija izuzetno korisna dijagnostička i terapeutička alatka koja može značajno doprineti preciznom dijagnostikovanju i efikasnom lečenju gastrointestinalnih bolesti.

Pacijenti kojima je potrebna gastroskopija mogu zakazati pregled direktno u "Sanitas klinik", u ulici Kralja Petra Prvog broj 4, na prvom spratu. Isto tako mogu zakazivanje mogu da izvrše i elektronskim putem, a na mejl adresu info@sanitasklinik.com ili putem telefona i to na brojeve 060 035 00 86 i 035 82 000 18.

Kako izgleda gastroskopija?

Procedura gastroskopije uključuje uvođenje tanke, fleksibilne cevi sa kamerom na kraju, poznate kao gastroskop, kroz usta pacijenta, niz grlo i jednjak, do želuca i dvanaestopalačnog creva. Pre početka procedure, pacijentu se obično daje sedativ kako bi bio opušten i komforan. U nekim slučajevima može se koristiti anestetik u obliku spreja da bi se umanjio osećaj nelagodnosti prilikom uvođenja gastroskopa. Dok se gastroskop uvodi, lekar može vizualizovati unutrašnji deo jednjaka, želuca i dvanaestopalačnog creva, a što omogućava identifikaciju različitih problema poput upale, čira, tumora, infekcija, krvarenja ili abnormalnosti u strukturi ovih organa.

Takođe, tokom procedure, lekar može obaviti biopsiju, što podrazumeva uzimanje malog uzorka tkiva za dalje ispitivanje. Biopsija može pomoći u dijagnozi stanja kao što su gastritis, Helicobacter pylori infekcija ili rak.

Po završetku procedure, pacijent se prebacuje u oporavak, gde se prati dok ne dođe sebi od sedacije. Obično je potrebno nekoliko sati pre nego što pacijent može da se vrati kući, i preporučljivo je da ima pratnju. Gastroskopija je obično bezbolna procedura, mada može biti malo neprijatna. Međutim, većina ljudi doživljava malu ili nikakvu nelagodnost posle procedure.

Moguće komplikacije gastroskopije su retke, ali mogu uključivati infekciju, krvarenje ili perforaciju (probušenje) želuca ili jednjaka. Gastroskopija je vrlo koristan alat u rukama gastroenterologa, budući da omogućavajući dijagnozu i tretman mnogih stanja gornjeg gastrointestinalnog trakta.